Paaseitjes zoeken in Noord Thailand & Laos - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu Paaseitjes zoeken in Noord Thailand & Laos - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu

Paaseitjes zoeken in Noord Thailand & Laos

Door: Hester

14 Mei 2016 | Singapore, Singapore

Eind maart was het weer zover...we mochten weer op reis, het was paasvakantie! Na flink wat gepuzzel en verander met betrekking tot de bestemming, reisdata en lengte van de vakantie...waren we er een week voor tijd uit :-) Het werd een kleine twee weken Noord Thailand en Laos. In het kort: vliegen op Chiang Mai, met een huurauto naar Chiang Rai, met taxibus naar de grens van Laos, met de boot in 2 dagen over de Mekong River naar Luang Prabang, vliegen terug naar Chiang Mai en daarna weer met vluchtje terug naar ons eigen Sing.
In Chiang Mai hebben we de eerste dag meteen genoten van een mooie lange fietstocht door Chiang Mai en de buitengebieden met tempels en rijstvelden, was weer mooi! De volgende dag hebben we de world famous (...) 'Flight of the Gibbon' gedaan: een mega zip line traject door het oerwoud...fantastische ervaring! Slingerend van boom naar boom waarbij de langste vrije vlucht maar liefst 800 meter was! Erg gaaf om te doen.
De volgende ochtend hebben we de huurauto opgehaald en zijn we naar Chiang Rai gereden. Onderweg hebben we een erg bijzondere witte tempel bezocht en 's avonds gezellig uit eten bij een uniek restaurant wat gevestigd was in een mooi groot Engels koloniaal huis aan de Mekong River. Heerlijk gegeten buiten op het terras aan het water. En omdat het zo'n bijzonder plekje was deden we dat de volgende avond gewoon weer ;-) De dag erna zijn we naar een Long Neck Village gegaan, vlak bij de grens van Myanmar. De vrouwen van deze dorpen doen koperen ringen om hun nek vanaf hun 5e tot ongeveer hun 50e jaar, waarbij er dus ieder jaar een extra koperen ring bij komt....dit is uiteraard super zwaar en hierdoor vervormen ze zelfs blijvend hun nek en schouders. Verder hebben we in de buurt van Chiang Rai de thee plantages bezocht die door de overheid zijn aangelegd om de opium handel terug te dringen en zijn we nog bij de Golden Triangle geweest, het 3-landen punt van Myanmar, Thailand en Laos. De volgende dag gingen we al vroeg met een privé busje door naar de grens van Thailand en Laos, waar we na wat stempels en een visum te hebben gekocht gewoon wandelend Laos binnenliepen. Heel bijzondere ervaring...Daar vervolgens op een open longtail-boat gestapt voor een 2-daagse cruise op de Mekong River naar Luang Prabang. Prachtige rustgevende omgeving en onderweg een paar lokale dorpjes bezocht wat vanwege de armoede en eenvoud erg indrukwekkend was. Koen en Britt vonden vooral het dorpsschooltje wat we bezochten erg bijzonder...we keken het enige lokaaltje wat er was naar binnen en zagen de leerkracht met zijn hoofd op zijn bureau net een dutje doen terwijl de leerlingen gewoon netjes in de klas zaten....dat was wel wat anders dan ze gewend zijn hier op onze HSL! De nacht hebben we in een mooi houten huisje op de heuvel langs de Mekong River doorgebracht en onder het genot van een paar koele Lao Beer'tjes op de veranda. Dag twee van de cruise nog wat andere dorpjes en een enorme grot met honderden buddha beeldjes bezocht alvorens we in de loop van de middag aankwamen in Luang Prabang.
Luang Prabang is een heerlijk dorp met Franse invloed, dus fijne restaurantjes, bistro's en cafeetjes met cappuccino en croissantjes. We hadden een leuk boutique hotelletje die prima fietsen ter beschikking hadden, waar we dus twee dagen eindeloos op rond gereden hebben door Luang Prabang. Mooie tempels, veel monniken, op de pont naar de overkant en op de fiets naar leuke restaurantjes. Super warm geweest (39 graden), maar heerlijke dagen!
Hierna dus weer terug gevlogen naar Chiang Mai waar we de volgende dag Britt haar 9e verjaardag vierden! Het hotel had enorm uitgepakt: de slaapkamer gevuld met ballonnen, een dvd met verjaarsmuziek samengesteld en opgezet, allerlei verjaardagsspreuken op de deur geplakt en een enorme helium ballon met 'Happy 9th Birthday Britt' erop. En als klap op de vuurpijl stond er een enorme chocoladetaart in de koelkast klaar. Echt een geweldige verrassing voor Britt natuurlijk. Na een vroege start met kadootjes op bed hebben we die dag een bezoek gebracht aan een olifanten opvangcentrum 2 uur rijden buiten de stad. Hier worden de olifanten opgevangen en verder verzorgd worden na jarenlang misbruikt te zijn voor toeristische attracties (zoals op de rug rijden en circus acts) of na verwond en verminkt te zijn geraakt in de vele mijnenvelden van Thailand.... Dus voor ons dit keer juist géén ritje meer op de rug van de olifant, want het is inmiddels wel duidelijk dat dit toch echt onder dierenmishandeling valt. (Er zijn trouwens nu ook wereldwijde acties gaande om dit tegen te gaan en na wat wij die dag gezien hebben: terecht!). We hebben de olifanten te eten mogen geven en gewassen, wat erg leuk was om te doen! En Britt kreeg zelfs nog een echte verjaardagstaart en een prachtig boek over olifanten van het park kado! Weer terug in het hotel hebben Koen en Britt op ligbedden in de tuin van het hotel nog een heuse relaxende voetmassage gehad...dit stond hoog op Britt haar verlanglijstje om eens te doen, dus wat is er mooier dan dit op je verjaardag te krijgen? Kortom: een top verjaardag voor onze jarige job!
De laatste dagen nog wat de stad bekeken (nog meer tempels....) en zelfs een heuse Thai Cooking Class gedaan met ons vieren! Koen en Britt leefden zich helemaal uit en hebben ieder ook zelf 4 verschillende gerechten bereid. Was echt erg leuk om te doen! Verder nog lekker bij het hotel gezwommen, UNO gespeeld, relaxed en wat gekanood in de rivier bij het hotel. Het was weer een heerlijke, onvergetelijke, afwisselende, super warme, mooie vakantie!

• 17 Mei 2016 - 09:29

Renske:

Wouw Hes, wat een super mooie ervaring!

• 23 Mei 2016 - 11:01

Sascha:

Lieve Hessie & Wouter, Koen & Britt,

wow wat klinkt het weer allemaal heelrijk. zie dat jullie best wat andere dingen gedaan hebben dan wij ooit in Chang Mai en Rai. Gaaf die zip line!

Veel liefs, Sas xxx