Down-downer-downst under...: New Zealand! (part 1) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu Down-downer-downst under...: New Zealand! (part 1) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu

Down-downer-downst under...: New Zealand! (part 1)

04 Februari 2014 | Singapore, Singapore

Drie weken kerstvakantie....hoog zomer op het stukje zuidelijk halfrond wat nu met stip op 1 op onze 'bucket list' terecht was gekomen. We wilden the 'downest' under possible...en dus boekten we 3 hele weken naar New Zealand. Omdat we hier immers al halverwege wonen, leek het ons een 'nu-of-nooit' kans. Het is nl. ook vanuit Singapore nog 13 uur vliegen naar Nieuw Zeeland! We vlogen op Auckland in het noorden van het Noordereiland en drie weken later weer terug vanaf Queenstown, in het zuiden van het Zuidereiland. En daar tussen in bezochten we de meest uiteenlopende mooie dingen van dit fantastische land. En het is waar wat ze zeggen...New Zealand is in één woord: schitterend. Je moet er vooral naar toe voor de natuur, de ongereptheid, afwisselende omgeving en de fraaie vergezichten, de rust en dunbevolkte gebieden, de laid backness of de inwoners en de fish & chips :-). Koen en Britt hadden goeie wandelschoenen gekregen en Sinterklaas had gezorgd voor stevige rugzakken en twee fijne Smiggles (is dat er ook al in NL?) koptelefoons om op de achterbank naar muziek te kunnen luisteren. Kortom: goed voorbereid zijn we op reis gegaan. We hadden het zo gepland dat we overal twee nachten bleven, dus na aankomst op plaats van bestemming begin van de middag, hadden we dan de dag erna om te doen en zien waarvoor we kwamen en de volgende ochtend gingen we dan weer door. Dit werkte uitstekend.

Na Auckland gingen we naar Rotorua, bekend om zijn thermale activiteit, lees: de stinkende modder- zwavel en sulfiet poelen en gijsers :-). Overigens geestig om ook de Maori taal te zien. Je breekt je tong er over en het is niet te onthouden, want zo is Rotorua in het Maori nl.: Te Rotorua-nui-a-Kahumatamomoeu....spreek dat maar eens soepel uit! Na deze overweldigende dampen en constante rotte eieren luchten, gingen we door naar Mount Tongariro National Park. Daar hebben we een eerste mooie bergwandeling gemaakt. Met een ski-liftje eerst naar 2000 meter en toen door naar de (een-na-onderste) top. Er lag zelfs nog sneeuw, dus dat was geweldig. Een hele uitdaging voor onze Britt, maar met af en toe een lolly of iets anders lekkers in het vooruitzicht en het laatste stuk met Muis op haar nek, zijn we er gekomen. Koen was niet te stoppen, hij liep en klauterde alsof hij in de bergen geboren is, genoot echt van A tot Z met volle teugen. En zoals ik bij de foto ook al postte op Facebook: het was top op de top! We hadden ook prachtig weer: zo'n 25 graden, strakblauw en zonnig. En we hielden dit zelfs de eerste twee weken van de vakantie!

Na een korte stop in Wellington, namen we de boot over naar het Zuidereiland. Daar ligt het mooie Marlborough Sounds natuur-/fjorden gebied. Het is tevens een inmiddels wereldberoemde wijnstreek, waar NZ's beste (vooral witte) wijnen vandaan komen. Dus hebben we wat wineries bezocht en uiteraard de wijn geproefd, inclusief fijne kaasplankjes. Echt erg lekkere exemplaren geproefd, dus vanaf nu is dit onze favoriete wijn natuurlijk! Doorgereden naar de oostkust waar Kaikoura ligt. Bekend om de vele walvissen, dolfijnen en zeehonden. We hebben daar met zeehonden gezwommen en als bonus kwam er ook nog een schol van 6 dolfijnen met me meezwemmen. Gave ervaring! Dat het water hier toch wel heel erg veel kouder is dan in Singapore, ging Koen en Britt letterlijk in de koude kleren zitten...zelfs met 2 wetsuits over elkaar heen, liepen ze blauw van de kou aan en wisten ze niet hoe snel ze weer op de boot moesten klimmen!

De volgende ochtend kwamen we in Christchurch, wat we op de route als lunch-stop hadden gepland. Helaas was hier nog erg veel zichtbaar van de laatste heftige aardbeving in 2012. Er was nog erg veel schade aan gebouwen in het oorspronkelijke centrum, flink wat ingestorte panden en nog bijna niets weer opgebouwd. Dus voor toeristen helaas nu niet zo interessant. Dus rap door naar Arthur's Pass, een indrukwekkende bergpas door de zuidelijke alpen in het midden van het Zuidereiland. Daar zaten we met Kerst in het enige dorpje wat er in die pas is, verrassend ja...het dorp heet ook Arthur's Pass. We hadden een leuk huisje met open haard en houten balken aan het plafond en de eigenaresse had voor ons een hele bananendoos vol kerstversiering, dus we hebben het daar even goed in kerst-sferen gebracht. En ja, in de bergen was het ineens flink kouder dus de open haard ging lekker aan. Wouter en Koen hebben daar nog een mooie bergwandeling gemaakt, terwijl de meisjes lekker bij het warme haardvuur zaten met warme chocomelk :-)

To be continued. Soon: NZ part 2, stay tuned! :-)

• 04 Februari 2014 - 22:00

(^^) & (@@):