Cambodia (Paasvakantie '12) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu Cambodia (Paasvakantie '12) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu

Cambodia (Paasvakantie '12)

Door: Hester

01 Juni 2012 | Singapore, Singapore

De eerste twee weken van april hadden we paasvakantie en zijn we naar Cambodia gegaan. Bij de douane meteen wat corrupte praktijken...eerst een visum kopen (raar, staat er een pinautomaat waar alleen maar US Dollars uit komen...blijkt de gangbare currency in Cambodia te zijn voor ons, locals betalen daarnaast nog met de zogeheten Riel) en daarna door de douane. D.w.z.: Koen, Britt en ik werden er rap doorheen gestuurd, maar Wouter moest blijven. Na veel vaag gebrabbel bleek dat er toch even een onderhandse transactie moest plaatsvinden, oftewel: pas toen Wouter wat extra dollars aan de beste man toe schoof, mocht ook hij door. Dat noemt zich dan een official!

Vijf dagen verbleven we in Siem Reap, bekend geworden door de tempels van Angkor Wat. Via vrienden hier hadden we een leuke kleine lodge kunnen boeken, net buiten het centrum. De middag voor Britt haar verjaardag kwamen hier na ruim 2 uur vliegen aan. Het was erg warm, dus na het droppen van de spullen meteen maar lekker gaan zwemmen. Bij de lodge was een lekker zwembadje met een gezellige bar en restaurant, goed toeven dus. De rest van de middag gezwommen, drankje en hapje bij het zwembad en op de patio gegeten. Koen en Britt daarna in hun stapelbed gelegd en wij nog wat gedronken buiten.

De volgende ochtend waren er twee heel vroeg wakker in het inmiddels met slingers en ballonnen versierde stapelbed...: Britt was jarig! Hoera 5 jaar! De meegebrachte kadootjes natuurlijk meteen na het zingen opengemaakt. De taart moest nog even wachten tot 's middags. Dus na het ontbijt meteen maar op pad. Via de lodge een TukTuk gehuurd: een brommer met 'aanhangwagen' oftewel een overkapt geheel met twee bankjes, dus perfect voor ons 4. We kozen deze eerste dag voor de korte ronde langs de eerste beroemde tempels, waaronder die van Angkor Wat zelf en verder Angkor Thom en Tha Prom, stuk voor stuk echt anders en indrukwekkend.

De volgende twee dagen hebben we nog meer mooie tempels gezien en zijn we ook met de TukTuk naar Lake Tonlé Sap gegaan. Dit wordt telkens na het regenseizoen het grootste zoetwatermeer in Azie. De stijging van het water door de overvloedige regenval is enorm! Bij het meer zijn de zgn. floating villages: hele dorpen gebouwd op palen (jaja, lijkt op Amsterdam...maar dan toch 'wat' primitiever...zie foto's). Na de indrukwekkende TukTuk tocht door echt zeer lokale dorpjes, hutjes en ongerepte natuur kwamen we daar aan. Met een oude platte boot waarvan de motor met touwen aan elkaar gehouden werd zijn we het meer op gevaren. Midden op het meer zijn visserbootjes druk bezig en liggen er ook boten voor anker waar een klein restaurantje op gemaakt is: heel bijzonder om midden op dat grote meer een colaatje te drinken op een 'bar-boot'.

De laatste dag nog met de TukTuk naar een 'silk-farm' geweest: het hele proces hoe zijde wordt gemaakt vanaf het vangen van de zijderups tot aan het winnen van de garen en het weven van de zijdegaren tot mooie zijdedoeken hebben we prachtig in z'n geheel kunnen zien. Daarna even gelunched in Siem Riep, wat trouwens een erg gezellig en levendig plaatsje is, en toen toch nog maar weer even wat verkoeling gezocht in het zwembad...want jemig wat was het al die dagen super warm: strak blauw, knetter droog en 35 graden. Gelukkig konden we 's avonds weer terug naar de 'slechts' 30 graden en 95% vochtigheid in Singapore :-))

• 01 Juni 2012 - 16:03

Janneman:

Wow, wat een ervaring weer, geweldig.

• 01 Juni 2012 - 16:17

Merel:

fatastische foto's weer, jullie doen leuke dingen

• 03 Juni 2012 - 06:57

Ingrid En Fedde:

Wat gaaf weer allemaal. Super jaloers op wat jullie allemaal doen en meemaken. En dan die "kleine" Britt alweer 5 jaar oud. De tijd vliegt!

• 04 Juni 2012 - 18:44

Chantal:

Ziet er weer als een geweldige vakantie uit!! Leuk allemaal hoor.

• 03 Augustus 2012 - 14:38

03-08-2012:

Wow, ik heb net al je verhalen zitten lezen, wat gaaf! erg indrukwekkend allemaal!
    Ja het is erg druk hier met de vakantieperiode ;-))
    Wat zijn Koen en Britt groot, en knap geworden, daar mag je echt trots op zijn!
    Ik heb inmiddels ook 2 meiden, de eerste is nu 2 en de andere 6 mnd.
    Ik kijk uit naar je volgende verslag!
    Groetjes Ilona (cze)