Paaseieren zoeken op Bali - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu Paaseieren zoeken op Bali - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu

Paaseieren zoeken op Bali

02 Juli 2014 | Singapore, Singapore

Wederom beetje mustard after diner deze paasvakantie update, maar dit keer lag het niet aan mij! Er waren een poosje wat technische problemen met deze site, dus vandaar. Heb zelfs vorige week nog een ancient post van mijn vriendinnen-trip naar KL geplaatst, dus wie alsnog echt alles van me wil weten...even terug 'e-bladeren' dus.

Maar goed, Paasvakantie '14. Dit keer, op veler verzoek van een van onze twee jongste teamleden, naar Bali. Want 'iedereen in mijn klas gaat altijd naar Bali mam!'. Dus ja, dan moet je natuurlijk ook wel een keer. Zo gezegd, zo gedaan. En omdat wij ook wel eens rust wilden (...) huurden we midden op Bali een heerlijke villa met zwembad tussen de rijstvelden. Wat was het er fijn! We hebben er lekker gerelaxed, Nyepi (ofwel 'Silence Day') en Britt haar 7e verjaardag gevierd. En nee...we hebben geen paaseieren gezocht, want het was pas twee weken later Pasen. Waarom we dit dan de paasvakantie noemen op de HSL...

Silence Day is het Nieuwjaar volgens de Balinese kalender. Hierbij moet je een hele dag, van zonsopgang (in dit geval) 31 maart tot de volgende dag stil zijn en mag je je huis ook niet verlaten. Officieel mag je zelfs geen elektriciteit, gas of water gebruiken. Je kunt ook Bali niet op- of afkomen, want het vliegveld is gesloten en er rijdt ook verder niets. Kortom...dat was wel bijzonder. Voor toeristen wordt gelukkig een uitzondering gemaakt in de zin dat we wel gewoon gas, water en licht mochten gebruiken, mits enigszins beperkt. Dus die dag maar veel gelezen, gezwommen en spelletjes gespeeld. Maar toch wel blij dat we de volgende dag weer naar buiten mochten! De dag hier voorafgaand is de dag van de Ogoh Ogoh. Deze viering behelst het oproepen van de goden middels het ronddragen van supergrote poppen in een optocht door het dorp. Vervolgens worden de poppen ritueel verbrand. De poppen zijn echt reusachtig en enorme enge wezens en demonen en verbeelden de slechte geesten. De volgende dag is dus de Nyepi viering, oftewel: die dag van rust....stilte....niets doen.

Britt haar verjaardag was weer bijzonder. Ieder jaar weer zijn we ergens anders op haar verjaardag en ieder jaar gaan de slingers mee in de koffer en zorgen we voor een taart. De slingers hadden we dit jaar boven het zwembad gespannen en in het lounge-huisje. En een lokale bakker bezorgde na het kadootjes uitpakken aan de rand van het zwembad een heerlijke 'extra double chocolate cake', die we samen met de twee Balinese dames die bij het huis horen (...) soldaat hebben gemaakt. Daarna hebben we twee brommertjes gehuurd waarmee we op pad zijn gegaan. Koen en Britt achterop en lekker rond getufd op Bali, 's avonds uit eten en bij thuiskomst in de villa in het donker in ons blootje in het zwembad gesprongen...wederom een memorabele verjaardag voor onze Pluis!

Verder gewoon lekkere dagen op Bali: paar keer brommertjes gehuurd, veel gezwommen en gelezen, lekker gegeten en op de laatste dag twee prachtige teakhouten boekenkasten gekocht en die laten verschepen naar Singapore. Weer eens een ander souvenir....

Maar nu eerst: zomer in NL! We vliegen vannacht weer naar Nederland. Voor de lekkere dingen uit de Appie, voor de Hema, voor de WK-wedstrijden op normale tijden, voor de koelte, maar vooral.....: voor jullie!!!!!

• 03 Juli 2014 - 07:42

Merel:

weer een heerlijke trip, fantastische villa , die kids wat zijn ze alweer groot, om maar eens een ouwebollige opm te plaatsen, veel plezier in ndl

• 03 Juli 2014 - 12:16

Chantal:

Jeeee wat ziet dat er weer geweldig uit. Kan me voorstellen dat jullie zeer genoten hebben.
    Nu op naar de Oranjevla, Stroopwafels en Hollandse kaas!! Goede reis.

• 10 Juli 2014 - 08:51

Frans:

Leuke fotoos en verslag, hopelijk lekker uitgerust!