Paasvakantie '13: Vietnam - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu Paasvakantie '13: Vietnam - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu

Paasvakantie '13: Vietnam

03 Juli 2013 | Singapore, Singapore

Twee weken Paasvakantie leende zich mooi om weer een ander stukje Azië te gaan bekijken. Na wat wikken en wegen (want de "To Do"-wensenlijst is nog steeds lang!) werd het Vietnam. De onder expats welbekende "5H"-route hebben we van noord naar zuid afgelegd: Hanoi --> Halong Bay --> Hue --> Hoi An --> Ho Chi Minh. Om dit keer niet zo zeer in woorden, maar in beelden te laten zien hoe fantastisch deze trip weer was, zal ik me tekstueel wat proberen in te houden maar wel wat veel foto's plaatsen (part 1 & 2). Het was er nl. weer zo ontzettend bijzonder en anders en indrukwekkend en mooi! De aftrap in Hanoi was super: brommers, brommers, brommers en nog meer brommers. En niet met één iemand er op, niet met twee of drie...maar met hele families tegelijk! En eh, ook niet netjes volgens de regels links of rechts: maar gewoon, daar waar plek is en als er geen plek is laten ze wel merken dat ze er aan komen: lekker vaak toeteren! En gewoon ook allemaal tegelijk! Dus gekkenhuis, maar zo geestig! Hoe je dan een straat oversteekt? Nou ook gewoon: voetje-voor-voetje langzaam je ingezette weg volgen, dan rijden ze gewoon wel om je heen. Hoef je zelf niet eens te toeteren :-)

Daarna zouden we een dag op een boot in Halong Bay verblijven. Vanuit Hanoi 4 uur rijden. Maar halverwege keerden we om, omdat er storm en hagel (?) voorspeld was aan de kust en alle boten moesten aan de kant blijven. Dus in de bus terug snel geprobeerd om weer hotel te boeken voor 1 nacht en ook de treintickets voor daarna met een dag te verzetten. Na flink wat gebel en geregel door Wouter lukte beide. En de volgende dag opnieuw op weg naar de kust en ditmaal was alles rustig. We hadden twee hutten aan bakboord zijde, helemaal te gek leuk voor Koen en Britt natuurlijk. We kregen heerlijke Vietnamese maaltijden aan boord en leerden fresh springrolls te maken. Mooie grote grot bekeken en in de Bay kano gevaren. Het was jammer genoeg wel bewolkt, maar evengoed toch erg fraai.

Weer terug in Hanoi de nacht trein gepakt naar Hue. Ook een zeer bijzondere ervaring. Onze 4-persoons slaapcabine was al een enorme belevenis! We gingen lekker nog even Uno spelen en de verliezer moest dan bij de restauratie wagen wat te drinken gaan halen... Lang verhaal kort te maken: ik was de sjaak en Koen en Britt waren zo sportief om op avontuur mee te gaan: op zoek naar de restauratie wagon. Nou zaten wij dus bijna achterin en die wagon was uiteraard...helemaal voorin ja. En het 'klassenverschil' werd zeer duidelijk naarmate we verder naar voren kwamen: de laatste wagon waar we doorheen moesten waren dus houten bankjes overvol met Vietnamese families die overal zaten en lagen en spullen meesleepten. En daar moesten die twee blonde koppies dan wiebelend op de kadans van de trein zich een weg doorheen naar voren banen. Dapper en met grote ogen bereikten we de bar: een vieze rokerige hut waar wat treinpersoneel rijst zat te eten en ons vervolgens met grote ogen aankeek. "Eh...twee biertjes en twee cola graag?". En toen weer terug....Mooi om mee te maken. Redelijk gebroken kwamen we 's ochtends aan. Althans: wij. Kids hadden nl. als roosjes geslapen en niets van de twee noodstops gemerkt, waar wij natuurlijk rechtop in bed zaten en minstens dachten dat we nu echt een ravijn in reden...

In Hue met de tuktuk naar enorme citadel gegaan en wat rondgewandeld. Hue zelf was verder niet heel indrukwekkend vonden wij. Na twee daagjes dus ook maar weer door: met een auto naar Hoi An. Een plaats aan de kust waar we ons verwend hadden met een resort met enorm zwembad. Helaas liet het zonnetje zich alleen de eerste dag zien, maar de andere twee dagen hebben we het ontzettend leuke dorpje bekeken met veel kleine huisjes en winkeltjes en cafeetjes. De volgende dag een mooie fietstocht in de omgeving gemaakt. Dat was weer erg leuk! We kwamen al fietsend en via veerbootjes op een kleine eilandje in de rivier en met paard-en-wagen in lokale dorpjes. Heel bijzonder om lekker om zelf rond te fietsen.

Na 3 dagen Hoi An met de auto naar Danang en daar een interne vlucht genomen naar Ho Chi Minh City, het voormalige Saigon. Daar hadden we een hotel in het centrum wat helaas een niet zo goede tref was. Redelijke foto's op de site, maar in praktijk herkenden we er weinig van terug. Gelukkig zat de enige Starbucks van Vietnam nou net wel op de hoek :-) Ho Chi Minh is wat westerser dan Hanoi, een grotere en meer ontwikkelde stad. Wel verhoudingsgewijs ook weer net zo veel brommers! Maar goed ook, als iedere brommer een auto was geweest was er helemaal geen doorkomen meer aan geweest. De eerste dag de oude stad bekeken en wat rondgewandeld over marktjes. De volgende dag hadden we een tour naar de Mekong Delta. Onderweg al veel te zien en daarna in bootje naar de delta. Veel water en mangrove en bootjes. Leuke dag met verse kokosnoot en verse vis uit de delta als lunch.

Was weer een hele bijzonder vakantie en door de vele verplaatsingen hadden we ook het gevoel lang te zijn weg geweest. We hebben weer veel gezien en gedaan en beleefd, wederom een voorrecht om dit te kunnen doen...op naar de volgende vakantie vanavond: de koelte in Nederland!!! :-)