MTWK - deel 3 (Borneo, Kerstvakantie) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu MTWK - deel 3 (Borneo, Kerstvakantie) - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu

MTWK - deel 3 (Borneo, Kerstvakantie)

Door: Hester

13 April 2012 | Singapore, Singapore

Vooral in NL zijn jullie wel bekend met afkortingen als GTST, TVOH, DWDD, etc., dus "MTWK" snappen jullie na de vorige twee edities ook wel denk ik :-)

We mochten ons met de Kerstvakantie rijk rekenen met maar liefst 3 hele weken vrij, althans...Koen, Britt en moeders dan (verschil moet er wezen!). Dus tsja, wat doe je dan...een vakantie plannen natuurlijk! We besloten om 5 dagen naar Borneo te gaan, het Maleisisch deel. Borneo ligt anderhalf uur vliegen ten oosten van Singapore. Aangezien Borneo bekend staat om de natuur, boekten we een primitief huisje in het regenwoud aan de kust. En dat was het: primitief, REGENwoud en kust. Want ja, het regende bij aankomst en het regende de hele nacht en het regende de ochtend erna. En werkelijk....wij hebben geconcludeerd dat er die nacht in een paar uurtjes net zoveel regen naar beneden kwam storten als Wouter en ik in ons hele leven bij elkaar opgeteld meegemaakt hebben, echt ongehoord wat een bak water! Gelukkig (ehum) stonden we op een schuine helling van de berg, in een fijn houten huisje...dus wij lagen de hele nacht wakker omdat we dachten dat we in een gigantische 'mud-slide' van de berg gespoeld zouden worden. Gelukkig viel dat dus allemaal wel mee...getuige deze verslaglegging.

Bij inchecken beloofden de receptionisten nog wel een heus speciaal Kerstbuffet op deze 1e Kerstdag, de dag dat we aankwamen. (Ja weet je, Singapore is deze weken qua expats -lees: vrienden om mee af te spreken- uitgestorven en familie is ook niet in de buurt om bij aan te schuiven voor de kerst-dis, dus ach...dan kun je net zo goed de goedkopere Kerstdag-tickets boeken toch?). Dus op ons Kerst-best gekleed (T-shirtje, korte broek, slippers...what's new) togen we hongerig en vol verwachting naar het restaurantje. Maar ja, mooi geen buffet te zien dus. Bij navraag werden we heel vreemd aangekeken en daarna door de dame achter de bar uitgelegd dat er toch echt veel te weinig gasten waren om een buffet te maken, dus had zij maar even besloten geen buffet te doen. Zucht, fijn dat ze dat ook even communiceren aan de receptie zou je zeggen! Het mocht onze kerst-pret niet drukken en dus bestelden we gewoon een lekker koud biertje en wat Chicken Fried Rice. Ook een heel lekker kerstmaal hoor!

Qua weer klaarde het na die eerste hevige regendag en -nacht wel op, dus we konden een fraaie, pittige tocht door het regenwoud maken met echt stijl klimmen en afdalen langs touwen, over riviertjes springen en over een instabiele touwbrug. We hebben zelfs in een flits een paar grote Bosporus apen (die lichtbruine met die gekke lange slurf neus) voorbij zien springen! Verder zijn we naar het natuurreservaat geweest waar de bekende Orang Oetans leven. We hadden alleen pech, want doordat net het fruit-seizoen aangebroken was, kwamen ze niet op het neergelegde fruit af en bleven ze lekker in het oerwoud verstopt. De dag erna nog wel maar een opvang 'tehuis' geweest, waar ze zorgen voor de volwassen Orang Oetans die te vondeling worden gelegd nadat ze als lief klein aapje eerst bij mensen in huis zijn genomen. Ook erg gaaf om die grote beesten daar dichtbij te kunnen zien.

Gelukkig brak steeds meer de zon door en konden we ook lekker nog op het strand zijn. Hier kwam ook de bergrivier op uit, dus leuke koude rivierstroompjes en rotsen en keien op het strand maakte dat we goed lang konden vertoeven. Zwemmen kon ook nog in het aangelegde bergmeertje bij het huisje. Kortom: heerlijke dagen in de deels ongerepte Borneose natuur.

Op Oudjaarsdag waren we weer terug in Singapore en hadden we afgesproken met twee andere NL-se stellen om bij ons aan het zwembad en op het dakterras Oud & Nieuw te vieren. Was weer erg gezellig en zelfgebakken oliebollen eten met 30 graden bij het zwembad blijft bijzonder!

Hier houden we het weer even bij, maar deel 4 van MTWK-reeks is binnenkort te verwachten bij u in de mail!

• 13 April 2012 - 17:07

Laura:

Wauw wat gaaf dat blijf ik zeggen. Die enorme regenbuien lijkt me wel eng ,dan heb je toch het idee at je weg spoelt. Maar deze reis pakken ze jullie ook al niet meer af...
    Liefs laura en een x van siem

• 13 April 2012 - 19:26

Annette:

Dank Hester, heerlijk hoor, al dat goede weer en mooie avonturen! Morgen een weekje naar Kreta, vast ook lekker ;-)

• 13 April 2012 - 22:39

(@@) & (^^):

Gelukkig weer opgenomen in het verzendbestand. Een mooi verhaal en allemaal , voor ons, nieuwe foto's. Soms denk en we aan die zonnewijzer met het opschrift "Ik tel alleen de zonnige uren" (@@) & (^^)