Onze eerste week in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu Onze eerste week in Singapore - Reisverslag uit Singapore, Singapore van wearehere - WaarBenJij.nu

Onze eerste week in Singapore

Door: Hester

07 Januari 2011 | Singapore, Singapore

Het lijkt alweer een eeuw geleden dat we nog met onze voeten in de sneeuw in Amerika stonden, maar het is nog niet eens twee weken geleden dat we daar vertrokken. Voor alle nieuwsgierigen onder jullie volgt hier een samenvatting van onze eerste week in Singapore.

Na onze laatste twee (Kerst)dagen in Chicago, vlogen we op 26 december naar Hong Kong voor een korte tussenstop van twee dagen om bij te komen van de lange vlucht (15 uur), te acclimatiseren (taal en cultuur) en te wennen aan zowel het tijdverschil (14 uur) als temperatuurverschil (van -10 naar +20 in Hong Kong en +30 in Singapore). En gewoon om even lekker toerist te zijn natuurlijk.

Hong Kong was leuk, met echt lekker zonnig weer prima om op pad te gaan. De eerste dag zijn we naar Disneyland Hong Kong gegaan. Daar hadden Koen en Britt echt al weken naar uitgekeken en wij waren inmiddels stiekem heel benieuwd of we Cinderella en Snow White met spleetoogjes zouden aantreffen, maar helaas moeten we jullie berichten dat ze er gewoon net zo uitzagen als wij zeg maar....alleen iets 'prinsesseriger' :-). De tweede dag gewoon lekker op ons gemakje de stad wat verkend en met het bootje naar de overkant, gelunched in het Hong Kong City Park met een 4 verdiepingen grote speeltuin en lekker in het zwembad van het hotel gezwommen. 's Avonds ging vervolgens onze vlucht alweer naar onze eindbestemming: Singapore. Daar om middernacht aangekomen en met onze 9 koffers en 2 rugzakken in een taxi gepropt naar ons laatste hotel gegaan. De volgende ochtend (het is dan inmiddels donderdag 30 december) konden we dan eindelijk naar ons nieuwe huis!

Ons stulpje voor de komende vier jaar is echt meer dan prima. Best ruim (misschien een understatement, maar na onze aanzienlijke woon- en buitenruimte in Amerika lijkt ineens alles klein...) en vrij nieuw. Leuke buren waar de eerste borrel al in de planning zit en veel rondrennende kinderen van allerlei nationaliteiten. De eerste aap is al gesignaleerd hier op een paaltje iets verderop en natuurlijk hebben sindsdien iedere dag gezwommen, wat echt heerlijk verfrissend is. Want oh oh oh...wat is het wennen aan die warmte en vooral ook de vochtigheid. Het is iedere dag zo tussen de 28 en 30 graden, 's ochtends zon en 's middags regen. We hebben de eerste écht tropische bui al op ons dak gehad, overvallen in de stad. We liepen het ene moment volop in de zon, hoorden ineens flink gerommel wat leek op een goederentrein en vervolgens zien we rechts van ons letterlijk een écht dik regengordijn aankomen. Iedereen om ons heen begon ineens al een gek te rennen, dus wij ook maar in de benen. Dat was maar goed ook, want nog geen 5 seconden later komt het toch werkelijk met een niet te geloven hoeveelheid naar beneden...niet normaal! Maar goed, door al die vochtigheid zweten we dus flink en alles in huis voelt klam en chips in een bakje zijn binnen 5 minuten zacht, klef en vochtig. Leve de tropen!

We hebben natuurlijk nog geen auto hier (de procedure rondom aanschaf is een verhaal apart, maar daarnaast heeft Singapore helaas de duurste auto's ter wereld....), dus voorlopig doen we alles met de taxi. Per dag proberen we één 'regelding' te doen, zoals: de greencard/verblijfsvergunning (al 3 keer naar de uitgevende instantie gemoeten), internet/telefoon/kabel, mobiel (alsof iedereen hier een broodje bij de bakker koopt, zo druk!), een nieuwe t.v. en natuurlijk de gewone boodschappen (sniksnotter...geen US Target meer...). Vandaag hebben we een dagje Ikea gedaan om wat inboedel te scoren. Voornamelijk voor een kast, want onze walk-in closet van Amerika moest natuurlijk achterblijven en we leven nu nog steeds uit onze 9 koffers. Maar wat heerlijk, we waanden ons gewoon bij de Ikea in Arnhem of Eindhoven of Chicago...ze zijn ook werkelijk overal hetzelfde: van de Billy boekenkasten tot de Zweedse gehaktballen bij de uitgang :-) Daarna konden we ook nog eens zogenaamd proletarisch winkelen in de Phillips shop, want we hadden bij aankoop van onze nieuwe t.v. een tegoedbon van maar liefst $ 500 gekregen. Hollands als we zijn, is dat tot op de laatste cent precies opgegaan. Bijgaande foto laat onze nieuwe voorraad zien...

Oud en Nieuw hebben we meteen maar met Sascha (mijn studie- en beste vriendinnetje uit Wageningen die al 12 jaar hier in Singapore woont), Han en kids gevierd. We hadden twee flessen champagne het land in gesmokkeld en in de tropische warmte van Oudjaarsavond (so weird!!!) volgens voornemen op ons dakterras heerlijk opgedronken: op een nieuw avontuur in een héél nieuw en héél ander land.....Op nieuwjaarsdag werden we uitgenodigd bij Frederik (Wouter's collega die vorig jaar de overstap van Amerika naar Singapore al maakte) en Judith om oliebollen te komen eten. Erg gezellig en die Hollandse bollen smaakten erg prima!

Aanstaande maandag begint Wouter met werken, moet Koen voor het eerst naar school en mag Britt nog even een extra weekje met mama in het zwembad vertoeven voor zij de 20e ook begint. En voor iedereen die zich afvraagt hoe het nou met ons gaat na zo'n overstap...: het is wennen. Héél erg wennen. We merken dat Koen en Britt wonderbaarlijk genoeg het heel makkelijk lijken op te pakken tot nu toe. En wij hebben nu nog veel moeite om aan het idee te wennen van een zogenaamde 'tweede ronde' en met alles weer helemaal opnieuw te moeten beginnen. Maar anderzijds...dat gevoel herken ik toch ook nog wel van de start in de USA en na een half jaar begint het goevoel van 'thuis' ook hier vast weer te komen. Dus tot die tijd gaan we gewoon op een vakantie manier genieten van al het nieuwe, het warme weer en het zwembad ;-)

Het begin van een geheel nieuw "where-are-you-we-are-in-Singapore"-blog is bij deze gemaakt en wordt zoals gebruikelijk met zekere regelmaat vervolgd. Tot snel!

• 07 Januari 2011 - 15:23

Okay, eerste reactie van mezelf: heb ik nu zo'n mooie smartphone...maar die foto's daarmee gemaakt blijven dus wat te klein hier op de site. Dat moet dus even uitgezocht worden...(voor geïnteresseerden: deze kleine foto's staan ook op Facebook en dan groot).

• 07 Januari 2011 - 15:27

Suus:

Supergaaf om alweer jullie soapverhaal te volgen!!! Voor jullie ook nog de allerbeste wensen............, maar er daar een mooi jaar van!
    Lieve groetjes,

Suus

• 07 Januari 2011 - 15:29

Florentine:

Wat lijkt me dat gaaf om daar bij Sascha op bezoek te zijn!

Succes volgende week, als het "gewone" leven gaat beginnen.

En met die foto's is niks mis hoor, geven een prima indruk van e.e.a :-)

• 07 Januari 2011 - 16:08

Annette!:

Leuk!!!! Dank voor je verslag! Zon... die is hier al dagen niet te zien....

• 07 Januari 2011 - 17:15

Merel:

ha lieve hes en fam
    de beste wensen voor jullie in 2011, gestart met opnieuw een avontuur
    Fatastische philips set wat wil je nog meer , alles wat een housewive nodig heeft
    Het zwembad ziet er fantastisch uit. Het zal wennen zijn maar het gaat jullie vast weer lukken

groet merel

• 07 Januari 2011 - 17:34

Laura:

Hoi Hoi

Wat een avontuur staat jullie toch weer te wachten!Prachtig hoeveel jullie van de wereld zien!En erg fijn dat Koen en Britt het tot nu toe ook zo goed af gaan!Geniet maar lekker van alles en onder andere van het weer want hier is het regenachtig winters weer:)!
    Liefs Laura
    En een hele dikke knuffel aan Koen en Britt
    PS ik heb jullie weer in mijn gewenste box gezet zodat ik jullie weer goed kan volgen!Ik weet niet wat er fout was gegaan computers zou er nooit niks van snappen ;)

• 07 Januari 2011 - 18:19

The Faessen Family:

Wij blijven ons verbazen over hoe jullie zó easy - zo lijkt het - van de ene uitdaging naar de andere gaan.
    En wij maken ons druk of onze kids straks rustig blijven zitten op de achterbank richting Oostenrijk...
    En wat een geluk dat je al meteen je beste vriendin op de stoep hebt staan!
    En wat een loeiiii van een zwembad.
    En wat een cadeaus voor 500 d.

Bedankt weer voor de update.
    X. Ciao.

• 07 Januari 2011 - 18:54

Monique:

Ik ben nog even helemaal in shock van het feit dat er zelfs in Singapore Ikea's zijn... wow...
    Maarre, fijn dat jullie heelhuids gearriveerd zijn en dat jullie er langzaam jullie draai beginnen te vinden. Keep us posted! En nog een gelukkig nieuwjaar!

x Mo en co.

• 07 Januari 2011 - 22:53

(@@) & (^^):

We gaan nu al sparen!

• 07 Januari 2011 - 23:40

Chantal:

Klinkt wel goed allemaal toch kan ik me voorstellen dat het toch wel weer flink wennen is. Succes daarmee. En altijd handig een Ikea om de hoek. en die voorraad Philips is ook goed om Eindhoven trouw te blijven nietwaar? :-). Veel plezier. Super om zo weer even bij te lezen, leuk!

• 08 Januari 2011 - 08:57

Andere Suus:

Super leuk om te lezen! Maar hes wat voor werk ga jij doen dan? Ben erg benieuwd! En ehm.. Er ontbreekt nog wel een heel belangrijk onderdeel in jullie Philips verzameling en dat zal je vast snel gaan merken.. Een broodbakmachine!!!!!!!!!!! Of verkopen ze daar ook gewoon brood misschien? Kan natuurlijk ook.. Nou heeeeel veel plezier daar en ik blijf jullie volgen!
    En een heeeel goed 2011 gewenst nog!!

Liefs, Suus van Eindhoven en EMHC :)

• 08 Januari 2011 - 10:58

Bommeltje:

Oh wat een feest is het weer om je verhaal te lezen en de bijbehorende foto's te zien. En ik werd zelfs een beetje sentimenteel bij het zien van de foto van jou met Sas. Eindelijk weer samen! Ik vond je verhaal over de regen typerend. Wij hoorden de regen altijd als een trein aan komen over het oerwoud en dat geluid is blijkbaar universeel! Lieverd heel veel succes met de tropics, ik heb er zelf niet aan kunnen wennen. Maar het scheelt wellicht dat je geen slangen en brulapen als buurman hebt! liefs Bommeltje

• 08 Januari 2011 - 10:59

Bommeltje:

by-the-way: ik ben zo blij omdat ik als ik mijn assessment niet verpruts een nieuwe baan heb! :-)

• 08 Januari 2011 - 14:29

Ilse S:

Hoi,
    Bizar die foto van disneyland Hongkong.
    30 graden hmpf, bij ons is de sneeuw net weg. Heeft hier gewoon 3 weken gelegen. Ik snak ondertussen naar een beetje zonnenschijn. Ruilen?

Groetjes en dikke zoenen Ilse

• 09 Januari 2011 - 11:45

Hannie:

Hi Hester (and family), wat een reis en wat een wereld van verschil tussen Amerika en Azië. Goed dat er een baken was - zoiets als Ikea - in jullie nieuwe habitat. En natuurlijk diverse vrienden. Veel plezier.

• 09 Januari 2011 - 12:07

Tannie:

Hi there! Woppie de poppie, klinkt allemaal weer super goed! Genieten geblazen! En jullie wennen vast en zeker snel aan het vochtige weer en alle andere gewoonten in singapore.

Dikke nieuwjaarsknuffel!

• 09 Januari 2011 - 19:52

Pien:

Doe mij maar de flatscreen!
    geniet ervan en succes met het gewone leven. Laat even weten wanneer je kan skypen dan hou ik Noor voor de camera. Dikke kus

• 10 Januari 2011 - 19:59

Angelique:

Ik zit effe op internet te googlelen en ineens denk ik: hoe zou het toch met Hester, man en kids gaan? En zie hier... ik nog denken dat jullie in Amerika verblijven.... en wat blijkt... jullie zijn inmiddels aan de andere kant van de wereld! Wat een prachtige verhalen en foto's, echt super leuk om te lezen! Je hebt schrijftalent. Ik heb grote bewondering voor hoe jullie de avonturen Amerika en nu Singapore aangaan.

Ik wens jullie heel veel succes en plezier daar in het verre Singapore.

Groetjes,
    Angelique (je weet wel van 'de CZE fietsactie'...)

PS:
    Fietsen ze daar ook veel?? Misschien wel lekker om uit te waaien met die warmte! ;-)

• 11 Januari 2011 - 14:57

Ingrid En Fedde:

geweldig, wat een verhaal weer en leuke foto's! Geniet ervan, een beetje vakantiegevoel is nooit weg, voor je het weet is het weer "gewoon thuis"
    Liefs ingrid en fedde