From vanillevla tot filet Americain - Reisverslag uit Vernon Hills, Verenigde Staten van wearehere - WaarBenJij.nu From vanillevla tot filet Americain - Reisverslag uit Vernon Hills, Verenigde Staten van wearehere - WaarBenJij.nu

From vanillevla tot filet Americain

Door: Hester

29 Juli 2010 | Verenigde Staten, Vernon Hills

Om maar meteen met de door into the house te vallen: weet iemand waarom dat spul filet Americain heet, als het juist overal behalve in Amerika te koop is? Vreemd ....! Anyway, we hebben er in ieder geval weer flink van kunnen genieten tijdens onze "De-Moormann-family-komt-naar-u-toe-deze-zomer" alias "Back to good old Holland"-trip. Net als van de vla, eierkoeken, haring, zeeuwse bolussen, raketjes, kaas en last but not least: de Hema!

Aangezien de zomervakantie hier enorm lang is, namelijk 3 maanden voor Koen en zelfs ruim 4 maanden voor onze pre-school smurf Britt, ben ik dit jaar wat langer naar Nederland gegaan. Van half juni tot half juli waren we achtereenvolgens bij mijn ouders en daarna bij Wouters ouders te gast. De laatste week kwam Wouter er ook gezellig weer bij, waarschijnlijk ook om er zeker van te zijn dat we weer mee terug kwamen naar Amerika... ;-) Vooral familie, maar zeker ook een hoop vrienden werden opgezocht. Ik besef me dat we zeker ook een aantal uit deze laatste categorie helaas dit keer niet hebben kunnen opzoeken, maar volgend jaar komen we zeker weer voor een nieuwe ronde en nieuwe kansen!

We hebben enorm geluk gehad met een erg lekkere, haast on-Nederlandse voor-zomer: hoge temperaturen en volop zon. Dus werd er vooral genoten van veel buiten zijn, zwemmen, strand, fietsen, ijsjes, BBQ's, uit-etentjes en lekker tot laat buiten borrelen. Bijkomend geluk was het WK voetbal: geweldig wat een pret weer! Heerlijk die oranje-gekte. Kijk, dát doen ze in Amerika toch niet zo goed (het voetbal niet en het feest er omheen ook niet!). Genoten van een paar mooie wedstrijden in goed gezelschap!

Met Koen en Britt weer terug op Hollandsche bodem, werd toch ook wel duidelijk dat vooral die twee een beetje aan het vervreemden zijn van Nederlandse dingen en gewoontes. Zo vroegen ze een paar keer oprecht verbaasd waarom de koeien los in de wei liepen en zaten ze gebiologeerd samen op hun knietjes voor de wasmachine te kijken wat er achter dat raampje allemaal gebeurde....(tot er ineens eentje uitriep: "Hé! da's mijn onderbroek!!" ). Hier heeft 99% nl. een knoertgrote bovenlader, waar je dus niks leuks kan zien, maar waar wel de inhoud van wel drie Nederlandse wasmachines in één keer in kan. Niet dat het schoon wordt, maar da's weer een ander verhaal... Ook waren ze verbaasd over het feit dat ze gewoon water uit de kraan konden drinken (het water hier is sterk gechloreerd, dus drinken we het gefilterde water wat wél lekker smaakt uit de koelkast-watertap, je weet wel die naast de ijsklontjesdispencer in de linkerdeur...). En toen opa op een van de laatste koele dagen aan het begin van de vakantie de open haard had aangemaakt, vroeg Koen waar het knopje zat om hem weer uit te doen. Om nog maar te zwijgen over hun hilariteit om oma's 'heel erg kleine autootje'...zucht, hoe zo ver-Amerikanisatie?

Bijgaande foto's laten zien dat we genoten hebben van die weekjes in Nederland. Voelde voor ons ook echt als vakantie, dus het is nu haast een beetje genant om te zeggen dat we morgen alweer vertrekken op onze 'echte' vakantie: twee weken naar Washington State (Seattle/Seattle area) en Canada (Vanouver Island/Vancouver area). Dus hou de mail in de gaten, want bij terugkomst hiervan zijn de verhalen en foto's hopelijk snel ook weer hier te vinden. Fijne zomer voor iedereen!!!

• 30 Juli 2010 - 07:58

Floor:

Hoi Hes,

Wat is een maandje nederland kort he?! Geweldige foto's wederom, zeker van die 2 amerikaanse kindjes haha.
    Geniet van jullie 'echte' vakantie en ik hou de mail zeker in de gaten!!!

Liefs Floor

• 30 Juli 2010 - 18:30

Merel:

ik denk dat de kids niet meer terug willen naar nedeland over een jaar.....
    leuk hoor die cultuur verschillen

groet merel

• 30 Juli 2010 - 19:22

Ellen:

he Hester,
    lees graag je verslagen, doe ze maar bundelen en boekje van maken want ze zijn vermakelijk. Leuk om te lezen dat het goed gaat met jullie, toppie!
    Wij zijn nu opvakantie in Egmond, heerlijk!
    Veel groetjes van ons allemaal

• 30 Juli 2010 - 19:35

Chris :

Heerlijk dat jullie der weer even waren......

Kus van ons allemaal

• 01 Augustus 2010 - 12:05

Ingrid:

Dat ben je een maand hier en is het nog zo voorbij! De foto's zijn weer geweldig. Heb ook al een paar keer een update gestuurd via de mail, maar blijkbaar ontvangen jullie die echt niet?!
    Liefs Ingrid en Kruimeltje

• 02 Augustus 2010 - 22:06

Annika:

Wat ontzettend leuk dat jullie even bij ons ;) op bezoek kwamen. Koen is echt geen spat veranderd en Britt is al een echte grote meid. Hartstikke leuk om jullie weer even allemaal te hebben gezien.

Geniet van jullie vakantie verder!!!

Liefs Annika

• 03 Augustus 2010 - 09:16

Marije:

Next year, same time, same place, same oranje tompoezen ;-)

Nou, na dit alles ben je ook echt toe aan vakantie hoor, cultuurshock! geniet ervan!
    Toedels!

• 06 Augustus 2010 - 20:24

Marleen:

Super dat je toch even bent langs gekomen! Ik heb vandaag de hele dag aan je gedacht! Gefeliciflapsiteerd met je verjaardag en een paar dikke kussen van ons allemaal! Liefs van mij en (alle) mijn mannen...

• 12 Augustus 2010 - 09:09

Frans :

Geweldig leuk om te lezen hoe de kinderen reageren op bijvoorbeeld de koeien die los lopen in de wei.

Groet Frans