Update februari-maart-april 2010 - Reisverslag uit Vernon Hills, Verenigde Staten van wearehere - WaarBenJij.nu Update februari-maart-april 2010 - Reisverslag uit Vernon Hills, Verenigde Staten van wearehere - WaarBenJij.nu

Update februari-maart-april 2010

Door: Hester

26 April 2010 | Verenigde Staten, Vernon Hills

Begin februari moesten we een keuze maken voor de vervolg school voor Koen. Wat, alweer?, hoor ik jullie denken. Ja, want Koen is nu 5 jaar en moet daarom na de zomer naar Kindergarten. Het schoolsysteem in de VS is al aardig omslachtig (met achtereenvolgens: pre-school, Kindergarten, Elementary School, Middle School/Junior High en High School), maar het systeem hier in Vernon Hills is echter fantastisch extra ingewikkeld gemaakt. Er zijn vier Elementary Schools (van Kindergarten tot aan Middle School). Je kunt echter kiezen uit maar drie daarvan. Want afhankelijk van welke buurt je woont, krijg je een zogenaamde "Default School" toegewezen. Eén van die vier scholen is dus zo wie zo geen optie, omdat dat geen 'default school' is. Ik merk het al...véél te ingewikkeld om uit te leggen, dat kunnen ze hier zelf niet eens, laat staan ik op deze site. Anyway, we mochten dus op drie scholen een rondleiding doen. Echt Amerikaanse scholen met grote parkeerplaatsen voor de vele gele schoolbussen, eindeloze rijen lockers in de lange gangen, in iedere klas een Amerikaanse vlag met daaronder de Pledge en in de kantine de keuze tussen de 'Pizza Lane' of de 'Burger Lane', en dit laatste verzin ik niet! We hebben de keuze redelijk eenvoudig kunnen maken (en niet op basis van een kantine assortiment...) en nu moet Koen nog twee kleine tests doen om zijn niveau in te schatten en of zijn Engels toereikend genoeg is. Voor beide hoeven we ons geen zorgen te maken, want zijn laatste evaluatie op de Montessori School was buitengewoon goed en hij rebbelt er flink op los in het Engels, so no problems expected! En dan gaat onze kleine/grote man in augustus met de schoolbus naar zijn nieuwe school! Maar daarover na de zomer ongetwijfeld meer.

Op 4 April werd Britt drie jaar. Geen groot en uitgebreid verjaarspartijtje met spelletjes zoals bij Koen, maar we hadden wel redelijk wat vrienden en dito kids op bezoek en natuurlijk weer een Giant Cupcake met flink wat roze glazuur. En omdat het ook nog eerste paasdag was hadden we wel een heuse Easter Egg Hunt in onze eigen backyard georganiseerd. Met, zoals dat hier in Amerika gaat: héél veel, met snoepjes en chocolaatjes gevulde, gekleurde plastic paaseieren. I can assure you: Miss Britt voelde zich niet alleen op haar verjaardag erg jarig, maar vooral ook nog de weken erna. "Happy birthday to me, happy birthday to me, happy birthday to meheeee...." was (en helaas: is...) haar favoriete liedje.

Eind maart begon voor Koen ook het voetbal weer, ander team en andere coaches dit keer. En jullie raden het niet, maar Koen zit in Team Holland, lachen! Dus als enige echte kaaskop in het team loopt hij met zijn blonde piek- en pluishaar trots rond te stappen in zijn 'orange jersey', 's lands eer te verdedigen. En naast het voetbal en het zwemmen, heeft hij nu ook de klim-muur ontdekt en gaat zonder enig probleem in no time helemaal naar boven. De afgelopen maanden een leuke nieuwe bezigheid op koude of regenachtige dagen.

Britt heeft op school ook wat vriendinnetjes gemaakt en speelt ook na school vaak met Chloe en Caroline. Nou wil het dat de moeders van deze meiskes ook gewoon gezellig zijn, echt Amerikaans maar met als enige verbazingwekkende verschil dat hier de drank vlot op tafel komt. Dus nou vindt moeders een extra playdate op z'n tijd ook niet meer zo erg ;-) Daarnaast ben ik een paar weken geleden met drie moeders van Britt d'r klas uit eten geweest en we hadden vorig weekend een borrel en etentje samen met alle aanhang en kids bij een van hen. Het begin van meer afspraken en dus gezellige aanvulling voor onze contacten, die toch best aardig zijn toegnomen zo na bijna twee jaar hier.

Vorige week zijn we met ons viertjes naar een baseball game van de Chicago Cubs geweest. Het was zonnig, maar wel erg koud in de schaduw. Maar wonder boven wonder hielden we het de volle tien innnings vol. Wrigley Field is (samen met nog een ander) het oudste baseball stadion van Amerika, staat midden in de stad en heeft erg veel sfeer, dus ook Koen en Britt keken hun ogen uit. De huizen van de aanliggende straten hebben hun daken verbouwd tot tribunes: de Wrigley Rooftops, erg apart om te zien. Daarnaast mochten alle kinderen ná de wedstrijd zelf een rondje rennen langs de vier honken. Stoer: they touched the holy gravel of Wrigley Field! Daarna lekker uit eten om het verlies van 'onze jongens' (ehum ehum!) te verdrinken ;-)

Coming up next: het eerste bezoek uit NL staat voor de deur! Mijn twee Deventer vriendinnetjes Marlijn en Chantal komen begin mei een weekje de stad, de kroegen en de shops onveilig maken. Gezellig!!! Wordt vervolgd na hun bezoek....

p.s. Heb ook nog een filmpje geplaatst (onder de foto's) van Koen en Britt in de auto...LOL !

• 27 April 2010 - 06:20

Floor:

Hehe eindelijk weer de eerste met reactie haha!

Ik ga er straks eens lekker voor zitten om je hele verhaal te lezen! Kopje koffie erbij... wat is het toch relaxed om te werken haha.

Ik mail je snel!

Liefs Floor

• 27 April 2010 - 06:35

Monique:

Kijk, volop aan het socializen daar, zo lezen we - al dan niet met behulp van wat alcoholische versnaperingen... :-)
    Maarre, wordt er deze zomer ook nog gezopen in Nederland??? Joehee!

• 27 April 2010 - 06:38

Monique:

P.S. Hoe 'all American' jullie ook langzaam lijken te zijn geworden, ik ben blij om hier en daar nog stukjes 'echt Hemaaaaaaa' voorbij te zien komen! :-)

• 27 April 2010 - 09:59

Laura:

Hoi Hoi

Wat geweldig om weer even alles bij te lezen!geweldig dat Koen bij Team Holland zit. Ik heb genoten van het karaoke filmpje geweldig!!
    Hopelijk tot snel,
    En veel plezier met je vriendinnetjes,
    Liefs Laura

• 27 April 2010 - 11:27

Floor:

Ha Hessie!

Eindelijk het hele verhaal gelezen!
    Gefeliciteerd nog met de verjaardag van Britt! 3 alweer!!! Wat gaat dat snel! Geweldig dat ze happy birthday to me ook zo mooi vindt (ik ook haha).

Gave foto's trouwens van dat stadion! Erg grappig om ergens bij iemand op het dak te kruipen om een wedstrijd te kijken! Zouden ze hier eens moeten doen bij het PSV stdion, haha, ben benieuwd hoe snel mensen hier naar beneden geslagen worden...

Gelukkig aan drank geen gebrek daar! Lang leve alle speel dates! haha.
    Goed te lezen dat jullie daar alle 4 jullie draai goed gevonden hebben!

Succes met het kiezen van een school voor Koen. Dat die kantines daar echt zo zijn ingericht... Hoe zou het toch komen dat er zoveel te dikke mensen zijn???

Hee, ik ga weer aan het werk!

Tot snel mails
    Liefs Floor

• 27 April 2010 - 11:48

Tannie:

Wat een goede karaoke hit zeg! Lachen. Maar ik miste jou Hes! Volgende keer een karaoke met jou?

Helemaal top allemaal weer! Zo leuk om te lezen en te kijken!

Have fun! :-)

• 27 April 2010 - 19:03

T F F:

Fantastisch! Na 20 seizoenen X-Factor wordt het tijd voor Kids-Factor en wij weten al wie er gaat winnen! Maar we zijn niet alleen maar positief: wij hebben besloten te stoppen met lezen... want worden stikjaloers! Té leuke verhalen, té gezellige buren, té mooie kinderen en té veel sport events en holiday season activities. Desondanks... we hebben wederom enorm genoten van je column, Hester!

Liefs, The Faessen Family

• 27 April 2010 - 21:56

Merel:

HA hes

leuk om weer van jullie te horen. De kids zien er goe uit alweer 5 en 3. Leuk filmpje ook, een leuke manier om de klinkers te leren. Dat jullie er alweer 2 jaar zitten!!
    HIer alles oke, bas gaat morgen voor het eerst oefenen op de basisschool, hij wordt 1 mei 4 en mag na de meivalantie instromen. Twee kids op basisschool! weer een stapje verder

groet merel

• 28 April 2010 - 22:15

(^^) & (@@):

Mooie continuing story, met toch ook weer nieuwe belevenissen

• 29 April 2010 - 05:27

Ingrid:

Wat een gezelligheid allemaal weer. Nieuwe school voor Koen, verjaardagspartijtje voor Britt, Baseball. Jullie worden een echte American Family! Gaaf hoor.
    Heb een tijdje terug een mail gestuurd, heb je die ontvangen? Heb namelijk geen reactie gehad.

Groetjes Ingrid en kruimeltje (die een echte naam krijgt als tie in oktober geboren wordt! haha)

• 09 Mei 2010 - 15:03

Schols:

Hi Hester, nee ik begrijp dat schoolsysteem niet he-le-maal. Pre school hebben wij hier in de vorm van voorschoolse opvang, en Kindergarten is hier -denk ik - de kinderopvang en buitenschoolse opvang. Ik ken het woord Kindergarten -wat een raar woord trouwens - van een film met Arnold Schwarzenegger. Enfin, jullie hebben wel een goede keuze kunnen maken voor een Elementary School. Op basis waarvan? Heeft die Burger Lane de keuze niet (onbewust) enigszins beïnvloed?!

Uit het verslag lees ik dat jullie nog elke dag genieten c.q. in de vakantie modus staan.

Wat is nou typisch Amerikaans? Voor ons Dutch is dat het zegeltjes sparen gevoel.