4 maanden in 1 update - Reisverslag uit Vernon Hills, Verenigde Staten van wearehere - WaarBenJij.nu 4 maanden in 1 update - Reisverslag uit Vernon Hills, Verenigde Staten van wearehere - WaarBenJij.nu

4 maanden in 1 update

Door: Hester

09 December 2009 | Verenigde Staten, Vernon Hills

Time flies, that's for sure. Dus in deze update het afgelopen kwartaal per maand gegroepeerd, maakt het een beetje overzichtelijk (in ieder geval voor mij!). Ga er maar weer 'even' voor zitten, genoeg tekst maar ook veel foto's!

September
Op Wouters verjaardag (de 25e) zou zijn vriend Robbert met vrouw en 2 dochters vanuit Berlijn in Chicago aankomen voor een week hier. Wat schetste onze verbazing toen we die ochtend een voicemailbericht hadden dat ze nog in Amsterdam stonden! Wat bleek: de paspoorten van de kinderen waren niet voorzien van een chip en dus geweigerd. De onduidelijkheid en discussie over wat er nou waar was van het wél of níet moeten hebben van een chip in het paspoort was er bij ieder bezoek deze zomer geweest en nu was dan voor het eerst duidelijk dat er toch een kern van waarheid in zat. De Berlijnse gemeenteambtenaar had verzuimd op te letten en nu zaten zij een dag vast op Schiphol, balen! Wij zijn toen maar lekker uit eten gegaan en hebben met een extra Mojito (die van Robbert en Erdmuthe haha!) Wouters verjaardag maar samen gevierd. De volgende dag kwamen ze gelukkig, met twee visa voor de kids, toch aan in Chicago. Samenvatting van deze erg gezellige week: redelijk goed weer, de gebruikelijke dingen gedaan ('touristische' dingen en gezellig eten/borrelen/kletsen) en nog veel meer leuks wat gecensureerd wordt ;-)

In september begon niet alleen weer de school, maar ook het soccer-seizoen voor Koen. Hij speelde 8 wedstrijden in team Brazil en had na een 'wat' moeizame start de eerste week ineens de smaak te pakken en ging met veel plezier naar de training en de wedstrijd op zaterdag. Bijgaande foto's laten zien dat we een ware Romario in huis hebben ;-)

Oktober
Begin deze maand kwamen papa en mama Lammes voor de tweede keer ons opzoeken. Dit keer was er een hele extra koffer meegekomen gevuld met heerlijk heimwee voedsel. Na mijn eerdere opmerking dat de hele voorraadkast leeg gegeten was door mijn broer en z'n gezin kan ik dus nu ook meteen weer melden dat een groot deel van die bewuste extra koffer van mijn ouders door mijn broer gevuld was met de halve Albert Heijn, waarvoor bij deze (Nieke!) nogmaals dank! Heerlijke anderhalve week gehad met mijn ouders, vooral gewoon lekker genieten van het met z'n allen zijn, ook veel mooie Indian Summer wandelingen in de diverse Forest Preserves gemaakt, uit eten, naar de Chicago Bulls (basketball), nieuwe dingen in de stad gezien, etc. etc.

Drie dagen na hun vertrek kwamen de twee dapperste dames uit Nederland: Pien en Harriët stonden op donderdagavond op het vliegveld hier en bleven drie duizelingwekkende dagen. Kortom: geen tijd voor jetlags, maar: Chicago in-uit-in-uit-in, toren op en neer, winkels in en weer uit, wandelen-wandelen-wandelen, naar het zinderende stadion voor een game van de Chicago Bulls, uit eten, in de bittere kou naar American Football, weer uit eten en toen weer terug. Foto's zijn het enige bewijs dat ze hier waren zou je denken, maar niets is minder waar: de stapels chocoladeletters, zakken kruidnoten, pakken hagelslag en gestampte muisjes, kaas en....Unox rookworsten zijn na dit wervelende superbezoek tevens het stille bewijs van hun komst. Dames: het was gewéldig dat jullie kosten noch moeite (man met gipsen poot achterlatend) gespaard hebben om naar Chicago-the-Maddest te komen: top!!!!

Oktober is ook de maand van....Halloween! Is ernorm belangrijk hier en er wordt maanden naar uit gekeken. Huizen worden weken ervoor al versierd en soms als complete 'haunted houses' ingericht, echt zo gek als je maar kunt bedenken. De dag zelf staat in het teken van het "Trick or Treaten": verkleed langs de deuren met Halloweenbaskets die gevuld worden met...treats (snoep-snoep-en-nog-meer-snoep), waarbij werkelijk niemand zich meer afvraagt wat er gebeurt als iemand een keer een trick zou geven in plaats van een treat, but hey....who are we to change that! (Ik zag ons al met ingewikkelde goocheltrucs in de deuropening staan, maar ja...)Eindresultaat in huize Moormann: vier gevulde baskets met dus genoeg snoep voor een heel jaar. Die zijn diezelfde avond a.s.a.p. dus gereduceerd tot één basket per kind (wat zou er nou toch met al dat snoep zijn gebeurd???? ;-) ) en nu, een paar weken later, is nog eens een hele lading gedoneerd aan de kantine van Purac. Ach, het hoort er bij en we doen dus vrolijk mee. Maar een maffe traditie is het wel.

November
Half november was het nog een paar keer erg lekker weer. Vorig jaar hadden we de eerste sneeuw rondom deze tijd al en dus besloten we het er nog maar even van te nemen en nodigden we een aantal buren uit voor een heuse "Tailgate Party" bij ons op de driveway. Tailgaten is een typisch Amerikaans fenomeen waarbij er vóór de wedstrijden van Baseball en American Football door het (vele!) publiek op de (grote!) parkeerplaatsen gebarbequed, gedronken en gefeest wordt. Het is echt een waanzinnig gebeuren en diegenen die het gezien hebben weten hoe grappig en groots het is. Wij deden het uiteraard in het klein: onze Weber schoven we nog eenmaal naar buiten, ditmaal op de driveway en we hadden Glühwein, Burgers en Bratwurst mit Sauerkraut. Het was heerlijk en vooral: erg gezellig!

Na het Halloween-en kwam eind november de volgende Zeer Belangrijke Dag voor Amerika: Thanksgiving. Traditie waarbij in de nabijheid van familie en vrienden en onder het genot van veel lekker eten even wordt stilgestaan bij alles waar men dankbaar voor is. Dit is in alle gevallen op de eerste plaats waarschijnlijk voor de turkey... Zonder gekheid, dit is dus het traditionele gerecht wat ook werkelijk bij iedereen op tafel staat. Wij waren uitgenodigd bij Amy (ja die van Oprah) en waren gevraagd typisch Nederlandse toetjes mee te nemen. Hellup! Na het uitpluizen van wat kookboeken en internet, met de recepten in de hand op zoek naar de juiste ingrediënten voor: Griesmeelpudding met bessensaus, Bitterkoekjespudding met vanillesaus en Haagse Bluf. Oké, het idee was leuk....de uitwerking liet echter te wensen over. Om een hele dag shoppen (het meerendeel van de specifieke ingrediënten was niet te vinden) en een middag prutsen in de keuken kort samen te vatten: ik had de meest wazige bitterkoekjespudding ever, het léék er niet op en smaakte al helemáál niet! De Haagse Bluf lukte niet omdat je gepasteurizeerde eiwitten nou eenmaal niet kunt opkloppen (wist ik veel!) en het enige wat wel lukte was de griesmeelpudding, maar ook alleen omdat ik op het laatste moment achter in de kast godzijdank een half pak Dr. Oetker Griesmeelpuddingmix zag staan.......ppffff, de hollandsche eer was gered! Leuke, gezellige avond met lekkere turkey, griesmeelpudding en wijn....

Na Thanksgiving volgt er een ander evenement waar Amerika letterlijk voor wakker ligt, namelijk: Black Friday. De grap is dat de winkels om middernacht of uiterlijk om 4 uur 's ochtends opengaan en de beste deals van het hele jaar gegeven worden voor het Holiday Season (Kerst/joods Hannukah). Van de beste superdeals op vooral de grote dingen als p.c.'s, flatscreens, juwelen en merkkleding zijn er echter maar een paar artikelen per winkel aanwezig en dus ligt Amerika massaal om 2 uur 's nachts in de vrieskou in de rij. En dit jaar...was ik overgehaald om om middernacht naar de Toys R Us mee te gaan. Naief als ik was, dacht ik nog dat er voor zo'n winkel om zo'n tijdstip en in zo'n kou toch wel geen rij zou staan.....do I need to say more??? Ach, ook dit moet je een keer meegemaakt hebben toch?

December
Na trouw iedere middag via 'Uitzending Gemist' het Sinterklaasjournaal bekeken te hebben met 'Lieverdje' Blok (aldus Koen) en een paar keer de schoen gezet te hebben, was die goede beste Sint ook dit jaar weer met een paar mooi gekleurde Pieten naar Amerika afgereisd. Zaterdag vierden we dus weer Sinterklaas op de Dutch Club. Speciaal voor Annette en Bente uiteraard een foto van dit vreemde gebeuren op de site! En zondag stond er een enorme doos met kadoos bij ons voor de deur (ja inderdaad: lang leve de Black Friday deals van Toys R Us!) en zijn ook Koen en Britt weer veel te veel verwend. Het heerlijk avondje is gekomen en ook weer voorbij gegaan....de rust rondom "Sinterclaus" (Britt was wat confused door Sinterklaas en Santaclaus) is weergekeerd.

Algemeen
Met Koen gaat het lekker op school. We hadden laatst een teachersconference en ook daar werd door al zijn juffen aangegeven dat de taal in ieder geval geen probleem meer oplevert voor hem. Hij kan dus prima meekomen en dat uit zich in het beginnen met schrijven, lezen (zijn eerste boekjes!) en rekenen. Gaaf om te zien hoe dat nu met enorme sprongen vooruit gaat en Koen geniet er erg van. Thuis spreekt hij natuurlijk Nederlands, maar wel steeds vaker met steeds meer Engelse woorden doorspekt en ook regelmatig een zin die qua zinsbouw duidelijk vertaald is uit het Engels. ('Ik doe het all bij mezelf' en 'als je een pencil wil vragen aan de teacher moet je je hand raisen' ). Brittje vindt haar drie ochtenden op pre-school ook heerlijk, ze snapt het meerendeel wat de juffen en andere kinderen zeggen en brabbelt al wat woordjes mee. Haar taal is een leuke mix aan het worden van de twee. Vorige week zat ze even alleen wat te spelen in de voorkamer en hoorde ik haar ineens zeggen: "Yeah, I did it!", zo grappig om te horen!

Kerst en Oud & Nieuw vieren we gewoon lekker met ons vieren hier thuis. De eerste sneeuw is deze week gevallen, dus de sneeuwschuivers, mutsen en snowboots zijn weer tevoorschijn gehaald. We maken ons op voor een tweede strenge Chicago winter. Maar de tweede week van januari gaan we een weekje de zon opzoeken in Florida, het moet per slot wel leuk blijven allemaal ;-) Waarschijnlijk tot daarna dan weer!

• 10 December 2009 - 05:06

Sorry...het is wel een ERG lang verhaal geworden. Voor de liefhebbers zullen we maar zeggen! ;-)

• 10 December 2009 - 07:25

Annette:

Weet niet of ik die enge pieten van jou nog durf te laten zien...Hier waren ze gewoon zwart en eentje heette Bente... en vandaag de Kerstman op school... (en we hebben een huis gekocht hier...) Liefs! Annette

• 10 December 2009 - 08:53

Monique:

Wat geweldig om te lezen dat het nog altijd zo goed gaat met jullie! En fijn vooral dat ook de kids op alle fronten zo goed meekomen en hun weg hebben gevonden daar in de States!
    Over 'weg' gesproken... Wij zijn per 1 april weg hier aan de Roostenlaan. Huis verkocht (in vier dagen!), huis gekocht (nou ja, op papier moet alles nog even bekrachtigd worden, voor beide huizen), dus half februari gaan we klussen!

• 10 December 2009 - 08:54

Monique:

En jezusmina, krijgen jullie kids in alles wat ze eten en drinken een scheutje Pokon mee of zo???

• 10 December 2009 - 09:05

Bregje:

Hi Hester en Family!

Nou...ik kan me aansluiten als liefhebber van je verhalen en foto's ;)!
    Heerlijk om te lezen hoeveel plezier jullie daar hebben!
    Fijne kerstdagen alvast.

Liefs Bregje

• 10 December 2009 - 09:27

Suus:

Jeeetje wat een lang verhaal! Laat dat een les zijn dat het wat vaker geupdate moet worden! :) Maar wederom super om te lezen! Wat een leuke dingen doen jullie daar allemaal! En hier gaat het leven gewoon door.. Hmm tijd voor een mailtje denk ik! Nou lekker genieten nog daar, vooral met de kerst op komst!
    Veel liefs! Suus

• 10 December 2009 - 16:29

De Huisvriend:

aan de censuur zijn we aant klussen :-) allemaal niet zo eenvoudig hier!

• 10 December 2009 - 19:16

Annika (kinderkamer):

Hoi allemaal,
    Ik krijg nog steeds een mailtje wanneer je weer met een ontzettend gezellig verhaal komt uit huize Moormann. Super leuk om de foto's hierbij te zien van die 2 kleine boefjes en te lezen over wat ze allebei al kunnen.
    Groetjes en liefs uit Eindhoven!

• 10 December 2009 - 20:00

Gib, Bell & Co:

Speachless... Beter dan een boek van Kluun. Lijkt me geweldig om al die taalverbasteringen van die kids te horen. En ze hebben duidelijk plezier. En jullie ook volgens mij... Tot de volgende skype! Liefs, ons.

• 10 December 2009 - 23:00

(@@) & (^^):

Toch weer veel nieuws en nieuwe foto's.
    We denken: "met volle teugen USA", of is het met een "droge spons USA"?

• 11 December 2009 - 10:32

Laura:

Hoi Hoi,

Wat een geweldige up date,helemaal geweldig!Wat zijn de kids toch al groot geworden!Stond er echt van te kijken.
    Wat maken jullie toch een gave dingen mee. Ben jaloers dat jullie naar Florida gaan haha!WIj zijn namelijk ook helemaal in to Amerika haha!
    Fijne kerstdagen en tot mails,
    Liefs Laut

• 13 December 2009 - 20:04

Merel:

hoi hes

leuk om weer van jullie te horen
    Wat gaat de tijd toch snel
    Leuk om te zien dat sinterklaas nog langs is geweest. Persoonlijk ben ik blij dat de goede man weer naar spanje is, de kids waren helemaal hyper
    geniet van de leuke dingen

groet merel

• 15 December 2009 - 22:03

Marije:

Hi Hes!
    Haha geweldige foto's van Koen aan het voetballen.... ik kan me nog herinneren dat hij de eerste keer de bal niet raakte... maar hij ziet er inmiddels super fanatiek uit! Wat een droppie! En verontschuldigingen zijn niet nodig hoor, het verhaal kan me niet lang genoeg zijn ;-) Je kunt lezen dat jullie het er super hebben! ...alleen die pieten... gossie ik kan er niet aan wennen hoor... kunnen ze Sint voortaan ook niet eens groen maken??? Haha groen met rood... lijkt wel Kerst... dan raakt Britt helemaal de kluts kwijt... laat maar dus! Wat knap van jullie kids die zo makkelijk absorberen in welke taal en cultuur dan ook. Geweldig hoor! He wijffie, blijven schrijevn hoor, echt super gezellig... en natuurlijk hele fijne dagen en een superspetterend Nieuwjaar!!! Spreek je snel weer, Toedels!!

• 27 December 2009 - 14:19

Ingrid:

Zo te lezen hebben jullie weer een erg druk kwartaal achter de rug! Ik vind het geweldig om door die verslagen en foto's toch een beetje bij te blijven in wat julie allemaal doen. Hoop dat mijn kerstkaart op tijd is aangekomen?! (had er namelijk geen priority zegel opgedaan) In Eindhoven is de sneeuw intussen weer gesmolten, maar ook hier heb ik heel wat glibber/gliber dagen gehad, dat het bijna te eng was om auto te rijden (erg vervelend als je je stuur linksaf draait, maar de auto rechtdoor gaat!!!) Maar ze voorspellen in het begin van het nieuwe jaar toch weer sneeuw, dus we zijn hard op weg de CHICAGO WINTER te evenaren ;-)
    Verder eigenlijk weinig te melden, het kinderdagverblijf is dicht dus ik ben komende week lekker een weekje vrij al is die week al weer helemaal vol geboekt met uitjes naar de stad, bij vriendinnen langs, familiebezoekjes en natuurlijk een tripje naar de WINTER EFTELING!!!
    Big hugs and kisses
    EEND!