New stories and pictures! - Reisverslag uit Vernon Hills, Verenigde Staten van wearehere - WaarBenJij.nu New stories and pictures! - Reisverslag uit Vernon Hills, Verenigde Staten van wearehere - WaarBenJij.nu

New stories and pictures!

Door: Hester

Blijf op de hoogte en volg

03 Maart 2009 | Verenigde Staten, Vernon Hills

Yes, we’re back with a brand new story and pictures, directly from our home straight to your own Super-Duper-Computer! Ga er maar weer goed voor zitten...

Zoals beloofd nog even verslag van Koen’s 4e verjaardag en met name: The Party. We hadden dus, overigens op uitdrukkelijk verzoek van de jarige zelf, besloten zijn feestje thuis te vieren. Omdat hij op zondag jarig was, konden we het feest ook echt op zijn verjaardag zelf vieren, wat bij gemis van de opa’s en oma’s en ander verjaardagsbezoek normaal in Nederland dus wel heel leuk was. Uiteindelijk hadden we een ‘gastenlijst’ met negen namen, boys and girls, klasgenootjes, buurvriendje- en vriendinnetjes en Nederlandse vrienden-kinderen. Tel daar de ouders die meekwamen bij op en het was aardig vol in huis. We hadden een dame uitgenodigd om facepainting te doen, maar op Koen na wilde (durfde?) niemand z’n/d’r gezichtje te laten beschilderen. Dat was jammer, want we wilden een groepsfoto met alle beschilderde koppies printen en meegeven in de fotolijstjes die de feestgangers zelf aan het versieren (bekliederen) waren. Nou ja, mocht de pret niet drukken, want de dame in kwestie kon ook heel goed ballonnen blazen en daarvan teckels, bloemen, zwaarden en hoofdeksels in elkaar draaien. Daar was wel genoeg animo voor, dus al snel dienden de roze ballon-teckels indien nodig ook als zwaard en zaten de aanwezige ouders met ballonhoedjes als ware ze door Prada of Dolce & Gabbana zelf ontworpen, op hun hoofd… Maar we hadden een vol programma, dus joegen we iedereen naar de kelder alwaar we een serie Oud Hollandsche Spellen hadden klaargezet. De kids werden blootgesteld aan koekhappen, stoelendans, sponsrennen en spijkerpoepen. Voor eerstgenoemde onderdeel was de kostbare allerlaatste Peijnenburg Ontbijtkoek ingezet en wat denk je…? Een van de jochies haakte meteen af met “I just don’t like the taste!”, zucht… Afijn, de andere spellen werden beter begrepen en gewaardeerd, al vonden vooral de meegekomen ouders het ‘nail-pooping’ een beetje dubieus en hoogstwaarschijnlijk ook ‘not done’ haha! Toen hebben ze allemaal nog heerlijke cupcakes versierd met allerlei gekleurd glazuur en M&M’s en glitters en andere zoetige versiersels. En uiteraard werd er meteen goed gebruik gemaakt van het lichtelijk over-the-top kado wat wij Koen gegeven hadden: zijn eigen Super Bounce House. Zie het videootje wat op de site geplaatst is… Toen iedereen weer vertrokken was kon Koen eindelijk zijn kado’s uit gaan pakken en we moeten toegeven, hij is heerlijk verwend. ’s Avonds kwamen de buren nóg een keer langs en bleven meteen maar mee pizza eten, dus om 21.00 uur ging Koen moe, maar zeer tevreden naar bed.

Volgende feest was het bezoek van de andere opa en oma, de ouders van Wouter die begin februari een week hierheen gekomen waren. Dat was natuurlijk genieten: weer veel gedaan, van twee keer Down Town tot de ‘buurtsuper’, uit eten bij een echte Burgerplace, naar het bos met de boerderij, Lake Michigan, de mannen zijn gaan golfen en ook mee naar de scholen van Koen alwaar opa meteen kon aanhaken op 'Dad’s Night' samen met natuurlijk dad himself. En verder net als oma genieten van het in Amerika zijn en vooral van de kleinkinderen en zij van hen! De voorraadkast is voor even weer gevuld met vlokken, gestampte muisjes, belegen kaas, hagelslag en ja dus gelukkig ook weer Peijnenburg Ontbijtkoek!

What else? Gewoon wat wetenswaardigheden van hier die sommigen van jullie die een poosje in Amerika hebben gewoond (en dat zijn er toch nog wel een paar de meelezen!) wel zullen herkennen. Zo ben ik iedere keer weer verbaasd als ik een moeder zie rondlopen met een mega grote button op haar jas met een foto van haar zoon of dochter erop. In veel gevallen in Cheerleader of Highschool tenue afgebeeld met de inmiddels oh-zo-herkenbare “Cheeeeeeeeese”-smile op hun gezicht. Wonderlijk… En dan de gewoonte om allerlei stickers op de auto te plakken. Naast stickers met de politieke voorkeuren (iedere McCain aanhanger heeft de sticker op de auto natuurlijk meteen verwijderd, nu prijken slechts nog de ‘Vote Obama’-stickers op de bumper), ook veel stickers met teksten als: “I’m a proud Illinois High School Mum” of de niet weg te denken “God Bless America” en “My son is in the US Army” stickers. Ik zag laatst zelfs een vrouw met een tas waarop in koeienletters “I’m a proud army wife” stond. Moet toch eens gaan kijken of er een markt in Nederland is voor stickers met “Ik ben een trouw Balkenende- fan” of tassen met “Ik ben een trotse Philipsvrouw”of zoiets…

Moet ook nog steeds wennen aan de regels op de gelijkwaardige kruising. Geen voorrang voor rechts, maar voor wie er het eerste aan komt rijden. Nou moet ik zeggen dat het meestal wel duidelijk is, maar als je onverhoopt tegelijk aankomt moet je óf heel brutaal zijn (en dat zijn de Amerikanen doorgaans niet, dus wordt het niet in dank afgenomen als je het wel doet) óf de andere partij diep in de ogen kijken en dan hieruit op maken of jíj eerst kan gaan of dat je hem eerst moet laten gaan…blijft gek!

Verder kennen ze hier dus geen 2e kerstdag, maar ook geen 2e paasdag (en natuurlijk geen Koninginnedag!), maar zijn er wel heel veel andere feestdagen in het leven geroepen. Niet allemaal nationale feestdagen, maar wel veel school-vrije dagen. Om de haverklap is Koen dus weer vrij van school, wat nu natuurlijk geen probleem is omdat ik gewoon nog thuis ben. Iedereen is wel ook heel druk met wat de invulling gaat zijn voor de lange summerbreak. Vanaf half mei tot 1 september hebben de scholen vakantie. Daarentegen worden er vanuit allerlei hoeken en instanties Summercamps aangeboden waar je je kind per week op kan inschrijven. We zijn nog in beraad wat we Koen al dan niet willen gaan laten doen naast de 5 extra Summercampweken waar hij in de ochtend naar zijn Montessorischool kan blijven gaan. Hij heeft het Engels nu toch echt heel aardig opgepakt en boekt per dag enorm resultaat. Hij zit daardoor ook echt lekker in zijn vel en wij genieten van het Engelse gebrabbel van hem. Britt gaat als een speer…met alles behalve praten: geen Nederlands en geen Engels. Komt vanzelf goed, men (expatkenners) zegt dat er straks ineens een mix van beide uit gaat komen, we wachten nieuwsgierig af! En tsja, de ‘ik ben (bijna) twee en ik zeg nee’-fase is ook recent aangebroken. Hier noemen ze dat heel positief de ‘terrible two’-fase…ach, ik vind het tot nu toe vooral nog wel erg grappig om ook een andere kant van Britt te zien, maar vraag over een paar maanden nog maar eens!
Last but not least het weer. Koud en warm wisselen zich nu per dag af. Vandaag nog weer echt koud en verse sneeuw, maar morgen kan dat ineens weer weg zijn. Wel blijf ik me verbazen over het vele aantal echt strakblauwe superzonnige dagen. Tot nu toe moet ik zeggen dat ik zelfs echt van de winter geniet. Superkoud, veel sneeuw, maar prachtig met veel zon! Wil niet zeggen dat ook wij uit gaan kijken naar de zomer natuurlijk!
Nou dit lijkt me voor nu meer dan voldoende of al veel te veel…waarvoor sorry!

  • 04 Maart 2009 - 06:15

    Monique:

    Hahahaha, wat een heeeeerlijke update weer! Vooral over het nail-pooping en bijbehorende activiteiten... *proest* Laat ze daar in de Ustated Nites of Amerika maar 'ns even zien hoe wij Nederlanders het doen! Yeah!

  • 04 Maart 2009 - 06:28

    Bommeltje:

    :-) het was weer lachen lieverd! Vooral die stickers en jou verkenning voor de NL markt zie ik zitten, hahaha!!! Hilarisch.
    Ben heel blij dat het jullie daar zo goed gaat, liefs Bommie

  • 04 Maart 2009 - 07:34

    Merel:

    Hallo hes

    leuk om weer van jullie te horen
    geweldige fotot, het stickerbeleid lijkt me een goed plan om in te voeren, weer eens wat anders dan baby on board
    Hier alles oke, we hebben plannen, we gaan naar veldhoven dorp verhuizen, is wat minder spectaculair dan amrika haha maar toch ook een hele stap
    Hockey is weer begonnen, spierpijn etc je kent het wel
    groet merel

  • 04 Maart 2009 - 07:47

    Annette:

    Lekker Amerikaans cadeau! Leuk dat je ook een kelder hebt; erg handig! En ik kom bij jou aankloppen voor tips voor Bente's 4e verjaardag!!! (en de webcam is geinstalleerd...)

  • 04 Maart 2009 - 10:32

    (@@) & (^^):

    Wat een mooi lang verhaal en weer een heel nieuwe serie foto's!!

  • 04 Maart 2009 - 10:56

    Marije:

    He Hes-and-family!!
    Haha wat een prachtige verhalen weer! Ik was blij dat je zei dat koen de enige 'party-face' was anders had ik hem vast niet kunnen herkennen ;-) Alles gaat hier goed de buik-deuk is vervangen voor buik-bolletje en de lente doet langzaam zijn intrede.... langzaam komen de krokussen boven het maaiveld uit en de sneeuwklokjes wiegen al een weekje heen en weer tussen de maartse buien!! Ben trouwens toevallig net langs je huisje gefietst en ziet er prima uit (jaja we houden het in de gaten ;-) alleen je staat versteld van de gehele bouwput eromheen... haha op dat gebied was jullie timing more-than-perfect!!... haha en wat betreft die sticker... vooral die laatste suggestie is echt waaaaanzinnig!!! Hoe kom je erop!! Ik kan niet wachten tot je hem uitbrengt!! En uh als je nog meer foto's hebt... je kunt ze altijd plaatsen he ;-) nou ja niet altijd dan! Doei doei!!

  • 04 Maart 2009 - 15:46

    Ingrid:

    wat geweldig om te lezen weer, erg leuk om zo op de hoogte te blijven van al jullie belevenissen!!!
    Dat "mijn" koentje gewoon al weer 4 zeg, waar is toch die schattige baby met wie ik zo heerlijk kon knuffelen op groepje 2? Als ik nu de foto's kijk zie ik gewoon al een hele kerel!
    Ook erg leuk om te zien dat jullie Amerika verhalen zo herkenbaar zijn, California en Illinois schelen dus toch niet zo heel veel!!! Ik verwacht over een tijdje op jullie bumper natuurlijk wel een: "Proud To Be A Socker Mum" of zoiets, Alhoewel dat ik een "Balkenende" sticker ook wel erg grappig vind, daar krijg je vast verbaasde reacties op!
    Erg stoer trouwens dat jullie geen Chucky Cheese party hebben gedaan, maar gewoon een oud hollandse verjaardag. Dat dat kindje geen Pijnenburg lust daar snap ik dan weer helemaal niks van. Maar ja ik had een keer heel stoer boerenkool met worst gemaakt en dat lustte verder ook niemand, behalve ik. Die Amerikanen weten gewoon niet wat lekker is!
    Het weer hier is gewoon vervelend, het wordt echt tijd dat het zomer wordt!!!!!!!!!!!!!!!
    Tot mails,
    Kus van Eend!

  • 04 Maart 2009 - 18:05

    Laura:

    Hoi Hoi

    Wat leuk om weer een avontuur van jullie te mogen lezen!Wat wordt britt toch groot zeg, niet normaal ze groeit als kooL!Maar dat is natuurlijk heel gezond!Wat leuk het kinderfeestje van Koen, lekker op zijn hollands!Wat erg al die stickers op de auto's wel grappig om te zien!
    Geef ze maar een dikke kus van mij en jullie krijgen snel nog een lange mail van me
    Kus Laut

  • 11 Maart 2009 - 21:50

    De Huisvriend:

    Mooi verhaal, kan niet wachten tot eind sept, heb veel zin in de trip naar Chicago. :-)
    Ik ga Marieke nog effe inprenten waar Chicago ligt. Heb je een fijne yell die ik haar kan leren? Zingen en dansen vindt ze leuk....
    tot skypes!

  • 15 Maart 2009 - 20:36

    Floor:

    Ha die Hessie!!!

    Oeps...mailtje helemaal aan mijn aandacht onttrokken. En ik me maar afvragen of het wel goed gaat daar in de joe-es-ee. Vergeetachtigheid begint z'n tol te eisen haha.
    Weer een geweldig verhaal om te lezen en super foto's erbij!!! Wat zijn de kinders weer gegroeid zeg!!! Lache dat een Hollands partijtje niet echt gewaardeerd wordt, rare jongens die amerikanen... (ben je nog niet aangeklaagd door bezorgde ouders, die het echt te ver vonden gaan om kinderen te laten spijkerpoepen???) Ge wit ut nie...
    Verder weinig nieuws onder de zon. Buik begint goed te groeien en ik voel me nog steeds prima. Werk begint wel zwaar te worden, vanwege het vele tillen en kracht zetten enzo. Vandaar dat ik vanaf volgende week een beetje minder ga kneden. Beetje dubbel gevoel heb ik daarbij, maar het is beter om wat minder te doen en m'n baas is het er mee eens (of zou hij me weg willen hebben?)
    Nou, toch alweer een heel verhaal geworden dit... Ik zal m'n mailbox beter in de gaten gaan houden, zodat ik de volgende keer boven op het nieuws zit haha.

    Groetjes daar en geniet nog even van de winter daar!

    Liefs Floor

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Vernon Hills

Actief sinds 05 Juni 2008
Verslag gelezen: 448
Totaal aantal bezoekers 126422

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2008 - 26 December 2010

Ons Amerika Avontuur

26 December 2010 - 30 November -0001

Ons Azië avontuur

Landen bezocht: